Tandbidrag och upphittade saker

Ett nytt tandvårdsbidrag har dykt upp. Detta kan de som har vissa diagnoser eller av annan anledning har stora slitningar på mun och tänder få. Inflammatoriska sjukdomar ingår i diagnos-kategorin. Detta, vad jag tror, beror på att man bland annat måste äta oftare. Mag och tarmförbundet har i flera år varit med och utrett detta problem, Munhälsan hos mag- tarmsjuka är i allmänhet sämre. Jättekul att det lätt till resultat! 
 
När jag för ett tag sedan ringde till sjukhuset för att förnya recept passade jag på att be om detta intyg från min läkare. Så att jag kan skicka vidare det till Försäkringskassan, eller-hur-man-nu-gör...
Innan helgen kom brevet i brevlådan. 
Och där stod det! Min "NYA" diagnos...
 
Min nya läkare, sedan två år, har varit inne på att det inte är Crohns jag har utan just Ulcerös colit. Nu passade han på att skriva det. 
Det känns konstigt. Att i över 11 år varit en "Crohnie" och plötsligt gå över till UC:are... Inte jättestor skillnad egentligen. Men det är ändå en del av självbilden, den jag är. Som att plötsligt upptäcka att man inte är brunögd... 
Vad det nu är för sjukdom så har den börjat gjort sig påmind igen. En anings dålig i magen, trött sur och grinig i humöret. Det värsta är att jag har en känsla att jag ställt till med det hela på egen hand. Jobbar för mycket. Jobbar in flera timmar i veckan för att kunna ta ut dem vid en speciell resa framöver. 
Just nu känns det inte alls värt det. Trött och sliten, orkar inte göra roliga saker, som till exempel dansa. 
Så nu är det skärpning! Max 8 timmars jobb per dag och spara på energi så att jag orkar med det jag vill!
 
En glad nyhet: Skohornet som varit försvunnet sedan november är upphittat! Det var i garderoben... 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0