Tjejer, se hit!

Japp! Jag har nu semester och orkar skriva om viktiga och fantastiska saker i livet.

Jag ska skriva om en fantastisk sak som jag började använda för ganska precis ett år sedan.

Menskopp.

Vad är då detta? Första gången jag hörde talas om detta var när en kamrat skrev på fejjan:
"Alltså, vad äckligt! Hur kan någon använda detta?" (ungefär så, det var några år sedan) Och sedan länkat en artikel om just en menskopp. Jag blev intresserad, fortsatte att läsa om denna sak, men det tog säkert 2-3 år innan jag själv skaffade en.

Innan använde jag under lingonveckan tamponger eller bindor. En ständig menslukt förföljde mig och efter att perioden var över och jag använt tamponger kliade det alltid där nere några dagar. Tog upp det i samband med en undersökning, men fick till svar att det är så det är, det tar några dagar innan pH-halten ställer in sig igen.

En röst sa till mig: Är det verkligen såhär det ska vara? Sänks pH halten bara för att blod åker genom eller påverkas det av någonting annat?

Började läsa mer och mer om menskoppen. Fastnade för meningen "Torkar inte ut slemhinnorna i slidan"

Aha! Det är klart att mer än blodet sugs upp av tampongerna, det kan ju inte va bra...

Räknade även på det. 300 kr för en menskopp. Med tanke på vad andra mensskydd kostar skulle jag tjäna på att använda den efter redan ett halvår. En menskopps livslängd är ca 10 år. Vem som helst kan räkna ut att detta är ett bra köp!

Beställde tillslut en menskopp.

Den läckte, passade inte alls. Kom fram till att det nog var fel storlek. Köpte en ny.

Den var fantastisk! Första gången hade jag ändå trosskydd ifall den skulle läcka. Helt onödigt.

Okey, det är inte lätt i början att sätta in och ta ut utan spill, men när tredje perioden kom kunde jag använda denna underbara produkt helt utan problem.

Helt ärligt: livet blir mycket enklare! Jag kan gå mycket längre mellan tömningarna. Det är inga problem att bada, träna, sova, osv. Det gick bra att använda den under asienresan.

Som jag ser det finns det bara en negativ sak med den: När den är kvarglömd hemma :)

Lyckades inte jag övertala någon i detta inlägg går det bra att läsa om andras positiva erfarenheter här.
 
Happy period!


Kommentarer
Anna

Kan bara instämma i allt du skriver :)

De första gångerna jag hörde talas om menskoppen var jag väldigt skeptisk. Sen blev jag nyfiken och nu sjunger jag dess lov för alla kvinnor jag känner. Oavsett om de vill höra eller inte ;)

Har en kraftig mens och tamponger och bindor läckte på löpande band. Nattsömnen förstördes och även vissa byxor :(

Då jag behövde mycket mensskydd tjänade jag in min kopp på ca tre månader och mitt underliv skrattar och ler ;) Hade ofta problem med svamp efter mens och de problemen är som bortblåsta. Har kunnat njuta av denna sommar och bada massor oavsett om jag har mens eller inte.

Detta är det absolut bästa mensskydd jag någonsin haft och jag kommer aldrig att byta tillbaka :)

Svar: Jag är sparsam med lovsången, men ska nog börja med det också :)
Hanna

2013-08-06 @ 09:48:02
Tjocklek - Tjock, arg och kaosartad.

Menskoppen är nog en av världens bästa uppfinningar! Jag använder min nu för tredje gången och har precis börjat få det rätta knycket. Aldrig med binda/tampong! :D

Svar: Om tre perioder till slänger du in den utan att hinna blinka :)
Hanna

2013-08-06 @ 11:00:24
URL: http://tjocklek.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0