Mer fett för oroliga magar

Sitter och funderar lite här mitt i natten. Har lite svårt att sova.
Googlade runt och hittade andra bloggare som skrev om Crohn. Lite sjukt (haha) att tycka det är roligt att läsa om andra som också är sjuka, men ibland behövs en påminnare att det finns fler i samma situation.
I ett inlägg jag hittade lite info om Crohn, och jag fastnade för två punkter:

* Sjukdomen har långsamt blivit allt vanligare.
* Mest finns den i Europa och Nordamerika.

Jag blir mer och mer övertygad om att maten är en stor bov i spelet. Självklart upptäcks fler Crohnfall nu än för långt tillbaka i tiden, pga bättre utrustning och kunskap. Men nu ökar det också år får år. Jag har för mig att jag läst att man kan se en ökning per år om man bara tittar tillbaka 10 år. Läskigt.
Så maten kan väl gott och väl vara en anledning?
Är det inte i Europa och Amerika som man äter mest halvfabrikat?
Jag börjar tro allt mer och mer på Annika Dahlqvists kostråd. Mycket fett och lite kolhydrater. Rätt fett, animaliskt fett. Bort med margarinet! Bort med alla halvfabrikat med alla dessa konstiga tillsatser.

Jag började själv äta denna kost i höstas. Ja, när jag bodde hemma kan jag ju säga att det inte gick så bra att strikt följa dieten, pga viss motstånd från andra parter i hushållet. Men nu är det jag som styr över inköpen och vad som finns hemma. Snart 2 månader med denna diet, och jag mår otroligt bra! Bättre än på länge. Me like!

Det är konstigt. Jag har, sedan jag blev sjuk, fått höra att de med någon slags sjukdom i tarmkanalen ska äta fetfri mat. Och ingen mjölk. Jag försökte skära ner på fett, mjölk och lite annat som jag hörde skulle vara bra. Kände mig inte bättre.
Nu går jag helt emot dessa råd. Jag steker i smör, häller i mig helmjölk. Och jag mår bra, och saknar absolut inte pasta, ris eller potatis. (okey, ibland syndar jag och äter sushi, men bara ibland)
Om en månad har vi på RMT Västernorrland årsmöte, och har lyckats få dit Annika för att föreläsa. Jag hoppas hon kan få fler sjuklingar att prova dieten, och förhoppningsvis må bättre.
Annikas sida:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Jo! en sak till. Jag tror på att denna kost ska ätas av alla, för att förebygga tex en orolig mage!


Kommentarer
LinaW

Hejsan!
Har inte varit in här förut men nu ska ja bli stammis;) Va roligt att jag precis var inne på en matblogg (dock en dietist som förstås förespråkar carbs) innan jag hittade hit. I början var jag kritisk till lågkolhydratdieten, men nu är jag som du allt mer inne på att den kan vara rätt väg att gå (åtminstone för folk som inte hårdtränar).. Roligt att du har hittat något som hjälper!
Jag testade själv när jag inte kunde träna under en månad, och det där med att hungerkänslorna minskar och att man mår bra kan jag skriva under på..
Ha det fint så synes vi framöver!!kram

2008-01-29 @ 18:34:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0