Dialekter

Det här med dialekter är intressant. Under min uppväxt trodde jag att vi i Sundsvall pratade rikssvenska. Trots att vi barn fick höra från de hälsinglandsfödda föräldrarna att vi hade roliga Ö:n i vårat uttal.
Vid hemkomsten efter ett halvår utomlands slogs jag av vilken bonnig dialekt vi hade!
Efter att ha flyttat från stan försöker jag allt jag kan att hålla kvar dialekten. Men som den dialekt-härmapa jag är så är det svårt, och kommer på mig gång på gång att jag ändrar uttalet. Jag blir stolt när jag får kommentaren "Du är inte härifrån va?"
Nu på morgonen drog jag igång Morgonpassset på SVTplay. När det var dags för nyheter var det Rapport som nyhetsuppdaterade. Jag var inne i ett annat rum när det började, men blev lite fundersam när nyhetsankaret började prata. Var det lokalnyheter från Sundsvall? Kände igen dialekten så väl, kändes precis som hemma. Men det var inga lokalnyheter, det var blandat från Sverige och världen. Gick in till datorn och tittade. Mitt dialektsinne hade rätt, visst var det en sundsvallsbo som satt och pratade. Dessutom växte han upp 500 meter från mig, så det var inte konstigt att dialekten kändes som hemma!
Dags att dra sig ur soffan och sätta igång helgen!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0