Hej PMS/PMDS

Har länge funderat på varför jag har det berg-och-dal-banehumör som jag har. Eller som jag känner, det märks tydligen en inte alltid utåt. Jag har svårt att inte le, på gott och ont.
Fick höra Hur kan du alltid vara så glad? när jag var påväg ner i en längre nedstämd period. Det kändes konstigt.
Men sanningen är att humöret går upp och ner, och kan ha väldigt snabba svängningar.
Vissa längre perioder har jag varit nere konstant. Men detta har jag fått hjälp upp ur, Tack för snabb insats ni medverkande! 
Men senaste månaderna har det varit kortare djupa dippar. Som med närmare eftertanke alltid befunnit sig strax innan mens.. Något som allmänheten avfärdar som PMS. Det har även jag, i flera år.
Då jag får mensen kommer jag på att "Ja, det kanske var därför jag var så sur i förrgår" eller "Det var väl därför höfterna ömmade". PMS.

Men Vad är PMS egentligen? Det är ingenting vi egentligen pratar om vad det är, utan mest skyller sura tanters humör på.
Hittade nu en sida som svarar på detta: (alltompms.se)

PMS innebär att man har minst ett psykiskt och ett fysiskt symtom som regelbundet uppträder veckan innan mens.
Man vet faktiskt inte riktigt vad det beror på att vissa har mycket besvär av sin PMS medan andra inte märker något, men vad man vet är bland annat att vi är olika känsliga för hormonella svängningar.
PMDS är egentligen samma sak som PMS. Att det finns två namn på samma fenomen beror främst på att det är praktiskt att kunna skilja mellan olika svårighetsgrader. PMDS innebär att man har svårare, främst psykiska, symtom än vid PMS.

Var går gränsen mellan vad jag "bara ska stå ut med" och vad jag bör söka hjälp för?
Gränsen går när du tycker att det börjar påverka ditt liv (familj, barn, jobb) i allt för hög utsträckning. Utgå från ditt eget liv och hur du brukar vara under månadens övriga dagar.

Det här jävulskapet har faktiskt orsakat störningar i arbetet. Nu i veckan ett lindrigare avbrott i jobbandet strax innan lunch, då jag tyckte att allt var förjäkligt och visste inte var jag skulle ta vägen. Tog en snabb prommenad runt centrum, men vågade inte gå längre eftersom magh-vetet börjat bli sämre dessutom. Åt lunch lite för mig själv på kontoret, tog en kaffe sedan var det okey och kunde jobba på igen.
Andra gånger har det blivit värre störningar, så jag antar att det är blodsockerhalt, trötthet och hel massa olika andra faktorer som spelar in hur utfallet blir...
Fysiska problem brukar variera för mig. Har sällan ont, mensvärk har sällan varit ett problem. Möjligtvis lite öm. Ömmande höfter förekommer. Senaste månaderna har brösten ömmat en vecka innan. Det var längesedan jag hade det så, funderar på om det kan vara i samband med lägre kortisondos?
Inte jätteroliga symptom i alla fall.. Ska det vara så? Ha ömmande bröst och allmänt sur och tvär i en vecka, sedan mens en vecka med allt det innebär... sedan två "fria" veckor...
Heja....

Tips på hur dessa PMS-symptom kan lindras mottages gärna. Läste att man kan få någon slags antideppresiva tabletter, men det ser jag absolut inte som ett alternativ!
För såhär kan man ju inte gå runt och ha det! Nu spelar det inte så stor roll egentligen, det drababr mest mig. Men ska jag ha en familj i framtiden vill jag ju inte framstå som värsta draken en vecka i månaden.
Tack för ordet..


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0