Unna?

Jag vet att jag skrivit om det här en gång innan. Men jag funderar fortfarande på det ibland.
Varför säger man att men "unnar sig" något, när saken man unnar sig för det mesta är skadligt för kroppen? Jag gissar på att när någon använder uttrycket "unna sig" handlar det i 9 fall av 10 om något drick eller ätbart, som förmodligen innehåller en hel del socker, alkohol eller annat..
Ska man unna sig något bra ska det väl vara tex en SPA vistelse, en skön sovmorgon eller umgås med någon man tycker om?

Jag sitter just nu på ett tåg som går norrut. Lite sur för att jag inte åkte några timmar tidigare så jag kunde dansa i kväll. Men vad är väl en dans på logen?
Efter att ha ätit upp salladen till middag på förra tåget och snyltat gratis rostbiff på basen kände jag mig nu lite småhungrig och passade på att ta mig en kopp te och en liten browniebit på tåget.
Eftersom jag varit så snäll och nyttig de senaste veckorna var min tanke att Jag var värd det, så jag unnar mig en bit.

Nästa tanke var: Pucko!

Det jag har gjort de senaste veckorna är att unna mig, eller i alla fall försökt unna mig, att må bra. På grund av en krånglande mage har jag försökt avstå så gott det går från godsaker (födelsedagstårtan räknas inte), avstått från alkohol, varit på SPA och ätit bra (när det varit möjligt)
Efter en väldigt mag-orolig helg var jag lite skeptisk hur denna praktikvecka skulle gå. Men det visade sig gå hur fint som helst. Jag antar att min mage mår bra av att kroppen är i ständig rörelse.

Okey, tillbaka till min browniebit. Jag kom i alla fall fram till att jag inte unnade mig den. Jag syndade.

Så jag tycker att du ska fundera igenom saken nästa gång du unnar dig någonting. Mår kroppen bra av det här? Ja, då unnar du dig säkert. Mår kroppen dåligt av det du är redo att utsätta den för, ja då syndar du.

Trevlig helg på er alla



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0