Kronisk?

Fick en fundering in i huvudet av Siss igår. Om min kroniska sjukdom.
Vad betyder egentligen "kronsik"? Min tolkning av ordet är att den varar för evigt.
Men hur vet man det? Och hur har de kommit fram till det? Hur kan man vara säker på att en sjukdom inne i kroppen, när ingenting egentligen gått sönder, kan vara för evigt? Jag menar, har man kapat bort ett ben eller petat ut ögat är det väldigt självklart att aldrig mer få tillbaka benet eller synen. Men att kroppen gör sig själv illa (genom att skapa inflammationer) måste väl kunna gå att få bort?

Jag kollade upp ordet, och fann på den otroligt säkra källan Wikipedia:

En kronisk sjukdom är en sjukdom som utvecklas långsamt, är ihållande, återkommande eller obotlig (kan endast lindras). Exempel på kroniska sjukdomar är diabetes, Hiv, reumatism och Alzheimers sjukdom.

Alltså, det känns inte riktigt stensäkert att det varar för evigt. Dessutom forskas det ju otroligt mycket bland de där sjukdomarna, så botemedel är nog på g.
I en ordbok stod det:

Kronisk: som har ett mycket långvarigt förlopp.

Ingenting om för evigt. Jag måste nog om tänka om när det gäller min egen värdering på ordet.
Om man tänker riktigt mycket att det är på ett visst sätt, så blir det så. Det gäller bara att tro på det. och tänka positivt.

En kvinna sa en gång att hon botat en Crohn-sjuk, med sin läkemedelskonster från China. Så varför inte?
Så bara man tror riktigt mycket på något så blir det så, det bestämmer jag.
Det första jag ska tro på är att jag ska förbli bra även denna gång av att dra ner på kortisonet några mg, även fast det inte har gått förr. Men jag har faktiskt inte varit så här lågt i dos på flera år, så det är väl klart att det kommer gå bra!

Lets stay positiv!



Kommentarer
L

Jag diggar din inställning kompis! Och med din positiva attityd så kommer det självklart att gå bra! kram

2010-01-19 @ 13:09:00
H

If i can make it, you can make it, L =)

2010-01-19 @ 16:27:28
Lingon

Om du tror att du kan

Så kan du



Om du tror att do inte kan

Så får du rätt



Ur boken: "Var positiv!"

2010-01-21 @ 16:54:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0