Snö!

Snön har vräkt ner det senaste dygnet. Igår kl 15 var det uppehåll, och jag gick ut för att skotta de ca 1-2 dm snö som kommit. När jag var klar började det snöa igen. Och snöa, och snöa. I morse kunde jag, till min förvåning, öppna dörren, och skottade mig fram till trappen upp till vägen. På eftermiddagen skottade jag mig ner till bilen och i princip hela parkeringen (hoppas att traktorn tar resten). Ingen mer träning behövs idag, inte.

Snö till knäna och tomtar överallt...

Jag tänkte denna afton bjuda på några vackra rader från ett av mina skolhäften som jag läser inför tentan i morgon:

Titel: Förbränning
Författare: Okänd
Utgivare: Arne

För att två ämnen ska kemiskt reagera med varandra är första villkoret att de träffas. I det gasformiga tillståndet är det lätt att åstakomma ett möte mellan brännmaterialet och det i luften befintliga syret vid förbränningen. Man kan antingen ordna så att gas och luft blandas så småningom under förbränningen, eller också kan man blanda dem på förhand allt efter den önskade arten av förbränning från en lång låga till explosion.

Så, nu har ni något att fundera över!


Själv ska jag läsa lite till, och sedan krypa till kojs. Vädrar för fullt i sovrummet. Antingen isolerar snön som går över fönsterna väldigt bra, eller så har någon fifflat med värmen... Its Hot!



Kommentarer
L

Lycka till på tentan!!

2009-12-22 @ 08:47:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0