Äntligen vettiga forskningsresultat!

Jag hittade en liten, liten blänkare i Sundsvalls tidning idag som, enligt mig, handlar om något STORT! Så här kommer en snabb summering av hela alltet, och ytterligare lite funderingar från mig.

Forskare har kommit fram till att för mycket Omega-6 i kosten ökar chansen att drabbas av Ulcerös kolit (en nära släkting till min sjukdom Crohns). Det har varit ett stort forskningsprojekt som innefattat ett stort antal människor i ett antal länder. De följde upp väldigt noga vad dessa människor åt, och hur många som fick Ulcerös. Starka tecken visade att de som åt mycket omega-6rika produkter ökade chansen att drabbas av denna sjukdom.
Däremot var omega-3syror bra för kroppen och motverkade sjukdomen.

För mycket omega-6 i kosten orsakar inflammation i kroppen. Både Ulserös kolit och Crohns sjukdom är inflammatoriska sjukdomar, där immunförsvaret attakerar tarmen. Så jag antar att Crohns också kan bero på detta.

Så, vad finns nu omega-6 i för varor?
Omega-3 vet ju alla att det finns i fet fisk, smör och olivolja. Alltså Bra saker att äta.
Omega-6 finns framför allt i solrosolja, majsolja, jordnötsolja, tistelolja och sesamolja. Vad är det som görs av vissa av dessa oljor?

Jo, MARGARIN! = Lätta, Becell, Lätt och Lagom, mm, mm....

Så Snälla sluta med dessa dumheter med att proppa i er äckliga margariner! Det skulle kunna orsaka en tarmsjukdom för dig eller någon annan i ditt hem.
Själv är jag helt säker på att detta omega-6intag även kan resultera i många andra sjukdomar...

Här är några länkar: Svenska dagbladets artikel, min kostguru Annika och själva rapporten.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0