Fem, fem, fem

Mitt liv har de senaste 8 åren underlättats av en sak. I alla fall när jag besökt stadens gator och torg. Detta tack vare en massa giriga köpmän som försöker sno åt sig så mycket kosing de bara kan av det köpvilliga folket.
Jag pratar om toaletter som kostar att gå på. Fem kronor för det mesta. Nuförtiden har jag alltid (minst) en femkrona med mig när jag går på stan.  (Jag grät nästan när de tog bort 2 kr toaletten på Åhléns cafét.)
Dagens lätta stadspromenad gick igenom några affärer, utan att köpa någonting. Kände sedan ett lätt obehag, ehhh... där bak, och gick för att besöka en toalett. Förbrukade min sista femma. Vågade inte stanna längre, utan handlade lite nödvändigheter på konsum, och åkte hem. Nu kom jag precis på att jag glömt köpa det jag åkte dit för att köpa... men men...

Det vimmlade av studenter på torget och längs ån idag. Min egen student känns så länge sedan, men samtidigt som igår. Skänt att det är avklarat i alla fall.
Kom i alla fall att tänka på en skolavslutning, det måste ha varit i tvåan för vi hade inga studentmössor. Jag kan möjligtvis ha haft en rosa mössa, men jag vet inte ;)
Eller för att göra det lite roligare ska jag berätta min kompis E:s version av denna händelse. Hon är så rolig på att berätta, och enligt mig var det inget konstigt med händelsen.
Vi rumlade i alla fall in på Donken någon gång mitt på natten, och skulle som alla andra 200 tjejer gå på toaletten. Man var tvungen att betala en femma för att lyset skulle slå på inne på toan.
Men jag har ingen femma, suckar E när vi nästan kommit längst fram i kön.
Det är lugnt, det har jag, svarar jag och visar stollt upp min samling av femmor som jag har i fickan.

Alltså, du hade säkert tio stycken i fickan! påstod hon när vi pratade om det för ett tag sedan.
Nja, jag tror det var lite överdrivet. men fyra kan nog stämma! Man måste ju vara förberedd!

Men jag tycker fortfarande att det är sniket att ta betalt för att gå på toa. Det finns så många som stannar hemma pga detta, och för att toaletterna är otillgängliga. Jag är övertygad om att de skulle tjäna på att ha fler toaletter gratis och tillgängligare. Titta på HM: de missade idag 45 kr för att jag tvungen att lägga 5 kr på toaletten i stället. Och eftersom jag inte hade någon mer femma vågade jag inte stanna på stan längre.
Sorry!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0